Ce trebuie sa stii la miscarea rectilinie uniforma. Legi de miscare.


Ce trebuie sa stii la miscarea rectilinie uniforma. Legi de miscare. Cum se citeste o problema de mecanica. 

Tematica: Mecanica. Miscare rectilinie uniforma
Formule, legi de miscare, unitati de masura.
Nivel: elemente teoretice, insusirea cunostintelor

Inainte de orice, trebuie sa stii sa transformi unitatile de masura ale elementelor. In cazul miscarii rectilinii uniforme, putem vorbim despre distanta, timp si viteza. 

Transformari unitati de masura
Cum transformi kilometrii in metri:
2 km = 2000 m
0,5 km = 500 m
Cum transformi metrii in kilometri:
200 m = 0,2 km
Cum transformi orele in secunde:
                2h = 7200 s
                0,15 h = 0,15 * 3600 s = 540s
Cum transformi secundele in ore:
                3600s = 1h
                720s = 720 / 3600 s = 0,2h
Cum transformi viteza din km/h in m/s:
                72km/h = 72*1000m/3600s = 20m/s
                100km/h = 100 * 1000m / 3600 s = 100 / 3.6 m/s = 27,78 m/s
Cum transformi viteza din m/s in km/h:
                15 m/s = 15 * 3,6 km/h = 54 km/h
40 m/s = 40 * 3,6 km/h = 144 km/h
Din regula de trei simplu se poate arata ca transformarea m/s -> km/h se face prin inmultirea cu 3,6.

Miscarea rectilinie uniforma este caracterizata de miscare in linie dreapta, cu viteza constanta. Miscarea are un punct de pornire si o durata de deplasare.

Formula folosita in cadrul miscarii rectilinii uniforme este
Δd = v * Δt, cu formulele asociate v = Δd/Δt
   Δt = Δd / v

Legi de miscare
Legea de miscare in cadrul miscarii rectilinii uniforme este
d = d0 + v * t,      unde d0 este coordonata punctului de pornire
In desenul de mai jos sunt ilustrate grafic sase tipuri de lege de miscare pentru miscarea rectilinie uniforma.


Pentru ce tip de probleme se aplica graficele:
Graficul (1) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = v*t
Miscarea incepe la momentul t0, din punctul de origine (mobilul pleaca din A la momentul inceperii miscarii).

Graficul (2) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 + v * t,      unde d0 este coordonata punctului de pornire
Miscarea incepe la momentul t0, din alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta (mobilul pleaca din B in acelasi sens cu cel plecat din A).

Graficul (3) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = v*(t-tintz)
Miscarea incepe din punctul de origine, pornind mai tarziu decat momentul t0, cu o intarziere tintz (mobilul pleaca din A cu o intarziere).

Graficul (4) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 + v * (t-tintz)
Miscarea incepe din alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta. Se porneste, de asemenea, cu o intarziere tintz (mobilul pleaca din B in acelasi sens cu cel plecat din A, pornind cu o intarziere).

Graficul (5) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 - v*t
Miscarea incepe la momentul t0, din alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta. Miscarea se face in sensul intoarcerii catre punctul de origine (mobilul vine din B catre A).

Graficul (6) este pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 - v * (t-tintz)
Miscarea incepe din alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta. Se porneste, de asemenea, cu o intarziere tintz . Miscarea se face in sensul intoarcerii catre punctul de origine (mobilul vine din B catre A, pornind cu o intarziere).



Cum se citeste o problema de mecanica
Este foarte important cum citesti si interpretezi o problema. Instinctiv, pentru a intelege problema si datele puse la dispozitie, cautam in text informatiile numerice.
Textul insa ofera mereu informatii suplimentare, pe care trebuie sa stii sa le interpretezi. Voi incerca aici sa va las o interpretare vizuala a problemelor, astfel incat sa le asociati cu situatii reale, din viata.

Primul caz: un mobil pleaca din A, iar din B, in acelasi timp, pleaca in sens invers un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ai iesi sa te intalnesti cu un prieten, stabilind sa va intalniti pe drumul ce va desparte. Fiecare se indreapta spre celalalt, cu o viteza proprie. Intalnirea inseamna sa fiti in acelasi punct, in acelasi moment. Durata deplasarii, daca amandoi porniti in acelasi timp, este aceeasi. Suma distantelor parcurse de voi este egala cu distanta dintre punctele de pornire.

Al doilea caz: un mobil pleaca din A, iar din B, in acelasi timp sau cu o intarziere, pleaca in acelasi sens un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ai juca prinselea. Vezi un alt copil pe care il ai de prins la o distanta oarecare si alergi spre el. El porneste in acelasi timp sau mai tarziu, in acelasi sens, incercand sa scape. Distanta parcursa de tine pana cand il ajungi din urma este egala cu distanta initiala dintre voi plus distanta parcursa de copilul tinta. Durata miscarii celor doi copii este egala, daca incep sa alerge in acelasi timp.

Al treilea caz: un mobil pleaca din A, iar dupa o perioada, tot din A, pleaca in acelasi sens un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ar trebui sa pleci cu prietenii la film, insa iti aduci aminte ca ai uitat ceva. Ei pleaca inainte, urmand ca tu sa iei ce ai uitat si sa ii ajungi din urma. Distanta parcursa de tine pana cand ii ajungi din urma este egala cu distanta parcursa de grup. Durata miscarii celor care pleaca primii este egala cu durata miscarii celui care pleaca in urma, plus intarzierea cu care porneste.

Capitolul Mecanica face parte din materia pentru bacalaureat. Daca vreti sa stiti mai multe despre mecanica si despre fizica de clasa a noua, gasiti pe blog mai multe materiale si probleme rezolvate. 

Daca vreti sa va pregatiti la fizica pentru bac, poate va ajuta partenerii blogului cu diferite culegeri de probleme de fizica:

 
  

Cateva lecturi interesante din domeniu, si librariile care le au in oferta: