Ce trebuie sa stii la
miscarea rectilinie uniforma. Legi de miscare. Cum se citeste o problema de mecanica.
Tematica: Mecanica. Miscare rectilinie uniforma
Formule, legi de miscare, unitati de masura.
Nivel: elemente
teoretice, insusirea cunostintelor
Inainte de orice,
trebuie sa stii sa transformi unitatile de masura ale elementelor. In cazul
miscarii rectilinii uniforme, putem vorbim despre distanta, timp si viteza.
Transformari unitati de masura
Cum transformi kilometrii in metri:
Cum transformi kilometrii in metri:
2 km = 2000 m
0,5 km = 500 m
Cum transformi metrii
in kilometri:
200 m = 0,2 km
Cum transformi
orele in secunde:
2h = 7200 s
0,15 h = 0,15 * 3600 s = 540s
Cum transformi secundele
in ore:
3600s = 1h
720s = 720 / 3600 s = 0,2h
Cum transformi viteza
din km/h in m/s:
72km/h = 72*1000m/3600s = 20m/s
100km/h = 100 * 1000m / 3600 s =
100 / 3.6 m/s = 27,78 m/s
Cum transformi viteza
din m/s in km/h:
15 m/s = 15 * 3,6 km/h = 54 km/h
40 m/s = 40 * 3,6 km/h = 144 km/h
Din regula de
trei simplu se poate arata ca transformarea m/s -> km/h se face prin
inmultirea cu 3,6.
Miscarea
rectilinie uniforma este caracterizata de miscare in linie dreapta, cu viteza
constanta. Miscarea are un punct de pornire si o durata de deplasare.
Formula folosita
in cadrul miscarii rectilinii uniforme este
Δd = v * Δt, cu formulele asociate v = Δd/Δt
Δt = Δd
/ v
Legi de miscare
Legea de miscare
in cadrul miscarii rectilinii uniforme este
d = d0 + v * t, unde d0
este coordonata punctului de pornire
In desenul de mai
jos sunt ilustrate grafic sase tipuri de lege de miscare pentru miscarea
rectilinie uniforma.
Pentru ce tip de
probleme se aplica graficele:
Graficul (1) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = v*t
Miscarea incepe
la momentul t0, din punctul de origine (mobilul pleaca din A la
momentul inceperii miscarii).
Graficul (2) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 + v * t, unde d0
este coordonata punctului de pornire
Miscarea incepe
la momentul t0, din alt punct decat punctul de origine, aflat la o
distanta d0 de acesta (mobilul pleaca din B in acelasi sens cu cel
plecat din A).
Graficul (3) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = v*(t-tintz)
Miscarea incepe din
punctul de origine, pornind mai tarziu decat momentul t0, cu o
intarziere tintz (mobilul pleaca din A cu o intarziere).
Graficul (4) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 + v * (t-tintz)
Miscarea incepe din
alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta.
Se porneste, de asemenea, cu o intarziere tintz (mobilul pleaca din
B in acelasi sens cu cel plecat din A, pornind cu o intarziere).
Graficul (5) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 - v*t
Miscarea incepe
la momentul t0, din alt punct decat punctul de origine, aflat la o
distanta d0 de acesta. Miscarea se face in sensul intoarcerii catre
punctul de origine (mobilul vine din B catre A).
Graficul (6) este
pentru o miscare careia i se aplica legea de miscare
d = d0 - v * (t-tintz)
Miscarea incepe din
alt punct decat punctul de origine, aflat la o distanta d0 de acesta.
Se porneste, de asemenea, cu o intarziere tintz . Miscarea se face
in sensul intoarcerii catre punctul de origine (mobilul vine din B catre A, pornind
cu o intarziere).
Cum se citeste o
problema de mecanica
Este foarte important cum citesti si interpretezi o problema.
Instinctiv, pentru a intelege problema si datele puse la dispozitie, cautam in
text informatiile numerice.
Textul insa ofera mereu informatii suplimentare, pe care
trebuie sa stii sa le interpretezi. Voi incerca aici sa va las o interpretare
vizuala a problemelor, astfel incat sa le asociati cu situatii reale, din
viata.
Primul caz: un mobil pleaca din A, iar din B, in acelasi
timp, pleaca in sens invers un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ai iesi sa te intalnesti cu un
prieten, stabilind sa va intalniti pe drumul ce va desparte. Fiecare se
indreapta spre celalalt, cu o viteza proprie. Intalnirea inseamna sa fiti in
acelasi punct, in acelasi moment. Durata deplasarii, daca amandoi porniti in
acelasi timp, este aceeasi. Suma distantelor parcurse de voi este egala cu
distanta dintre punctele de pornire.
Al doilea caz: un mobil pleaca din A, iar din B, in acelasi
timp sau cu o intarziere, pleaca in acelasi sens un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ai juca prinselea. Vezi un alt
copil pe care il ai de prins la o distanta oarecare si alergi spre el. El
porneste in acelasi timp sau mai tarziu, in acelasi sens, incercand sa scape.
Distanta parcursa de tine pana cand il ajungi din urma este egala cu distanta initiala
dintre voi plus distanta parcursa de copilul tinta. Durata miscarii celor doi
copii este egala, daca incep sa alerge in acelasi timp.
Al treilea caz: un mobil pleaca din A, iar dupa o perioada,
tot din A, pleaca in acelasi sens un alt mobil.
Interpretare: este ca si cand ar trebui sa pleci cu prietenii
la film, insa iti aduci aminte ca ai uitat ceva. Ei pleaca inainte, urmand ca
tu sa iei ce ai uitat si sa ii ajungi din urma. Distanta parcursa de tine pana
cand ii ajungi din urma este egala cu distanta parcursa de grup. Durata
miscarii celor care pleaca primii este egala cu durata miscarii celui care
pleaca in urma, plus intarzierea cu care porneste.
Capitolul Mecanica face parte din materia pentru bacalaureat. Daca vreti sa stiti mai multe despre mecanica si despre fizica de clasa a noua, gasiti pe blog mai multe materiale si probleme rezolvate.
Daca vreti sa va pregatiti la fizica pentru bac, poate va ajuta partenerii blogului cu diferite culegeri de probleme de fizica:
| |
Cateva lecturi interesante din domeniu, si librariile care le au in oferta: